Sharing Economy

The topic sharing economy deals with systems in which the demand side gets temporary access to under-utilized assets (“idle capacity”) without transferring ownership rights. Examples include Car- and Tool-Sharing. Concepts in the sharing economy connect individuals (P2P) or individuals with companies (B2C) providing these asset through modern communication and information technology. Theses in the field of sharing economy should investigate the motivational factors and barriers for participating in such endeavors. Students can choose either the consumer or the supplier perspective to test differences in product categories and different business models in the sharing economy. To examine these issues, students are invited to choose a qualitative or quantitative research approach. Own proposals are highly appreciated. 

  • Basic literature

    Belk, R. 2014. You are what you can access: Sharing and collaborative consumption online. Journal of Business Research, 67(8), 1595-1600.

    Benoit, S., Baker, T. L., Bolton, R. N., Gruber, T., & Kandampully, J. 2017. A triadic framework for collaborative consumption (CC): Motives, activities and resources & capabilities of actors. Journal of Business Research, 79, 219-227.

  • Completed master's theses in the field of Sharing Economy

    Topic Year
    Barriers to participation in the sharing economy: The role of trust and perceidved risk 2019
    Determinanten der Teilnahmebereitschaft am Peer-to-Peer-Sharing - Eine empirische Analyse am Beispiel von Airbnb 2019
    Tariff Choices in Carsharing - A quantitative analysis of different price models 2019
    Motivation, Barrieren und das Gefühl von Eigentum auf Peer-to-Peer Plattformen - Eine empirische Analyse im Bereich Camper Sharing 2019
    Preisstrategien von modernen Mobilitätskonzepten - Eine empirische Analyse der Wirkung von Dynamic Pricing auf die Nutzungsintension im Bereich Carsharing 2019
    Altruismus oder Kommerz in Nachbarschaftsnetzwerken? – Eine empirische Analyse der Motivationsfaktoren zur Teilnahme an Peer-to-Peer Plattformen 2018
    Lifestyle oder moderne Mobilität? - Eine quantitative Untersuchung der Motivation zur Nutzung von kommerziellen Ridesharing-Plattformen 2018
    Motivationsfaktoren und Barrieren urbaner Ridesharing-Plattformen - Eine empirische Analyse 2018
    Sharing Economy - Motivation Factors under the Scrutinity of Deviating Product Attributes 2018
    Motivationsfaktoren bei der Nutzung von Peer-to-Peer Plattformen: Eine quantitative Analyse im Fashion-Sharing 2018
    Determinanten der Teilnahmebereitschaft von Nutzern und Anbietern am kommerziellen Peer-to-Peer Carsharing - Eine quanitative Analyse 2018
    Die Attraktivität unterschiedlicher Geschäftsmodelle im Carpooling - Eine empirische Analyse 2017

    Automobilhersteller werden zu Mobilitätsanbietern. Eine Quantitative Analyse der Nutzungsmotive für das kommerzielle Carsharing 

    2016